Manipulacija sijene

2025-12-10

S vremena na vrijeme, um se poigrava sa samim sobom. Je li to bio san ili se to stvarno dogodilo? Je li optička iluzija jedno ili drugo? Je li ovo cijela slika ili je treba dodatno zumirati?
Filozofi stoljećima postavljaju ova pitanja. Još od Platona, čovječanstvo se pitalo kako znati je li ono što smatraju istinitim zapravo istina.
( Platonova poznata Alegorija o špilji postavlja pitanja o tumačenju stvarnosti ).
Trenutno medijsko okruženje i manipulacija njime od strane interpretacija stvarnosti putem tradicionalnih medija i društvenih mreža bude jednako iskrivljena kao i ona u našoj hipotetskoj špilji.
S obzirom na porast autoritarnog populizma diljem svijeta u 21. stoljeću, posebno u tradicionalnim zapadnim demokracijama, teško je biti siguran u buduću besmrtnost neovisnog novinarstva.
Neki sugeriraju da moderni medijski modeli omogućuju prostor za "političke poduzetnike darovite za iskorištavanje ogorčenosti i potkopavanje pojma istine".
Nije tajna, međutim, da slobodni tisak nije jedini neprijatelj desničarskih vrsta populizma. Ako je, porast populizma povratna reakcija na širenje građanskih sloboda poput "istospolnih brakova, spolne jednakosti i tolerancije prema društvenoj raznolikosti", tada se pokušaji kontrole narativa poklapaju s pokušajima kontrole tko ima pristup čemu u društvu. Stoga neovisni tisak postaje i oporba i dio taktike za rastuće autoritarne populiste.
Današnje okruženje društvenih medija posebno je osjetljivo na manipulacije korisnika sa skrivenim motivima. To se posebno odnosi na politički motivirane korisnike društvenih medija koji koriste svoje platforme za komunikaciju o političkim pitanjima. Dvije ključne skupine koje treba pratiti su politički influenceri i političke elite.
Politički influenceri su kreatori sadržaja koji promiču političke i društvene ciljeve svojoj publici izražavajući im podršku i podržavajući ih implicitno ili eksplicitno. Ovi korisnici imaju značajan utjecaj na javno mnijenje i djeluju kao novi oblik medija, dijeleći vijesti i informacije sa svijetom. Osim toga, političke elite su ljudi s nesrazmjernom količinom političke moći . To može uključivati ​​medijske osobe, think-tankove, vladine dužnosnike i političare, pa čak i poznate osobe koje raspravljaju o politici na svojim javnim platformama. Iako postoji određeno preklapanje između ove dvije skupine, svaka utjelovljuje jedinstven oblik komunikacije s javnošću koji nije bio dostupan prije pojave društvenih medija .
Ono što ujedinjuje ovu populaciju kao skupinu jest nedostatak obvezujućih etičkih smjernica. Politički influenceri i elite, u svojoj srži, nisu novinari niti tradicionalni medijski izvori, stoga nisu obvezni slijediti nikakve smjernice o iznošenju istine. U današnjem medijskom krajoliku, influenceri političkih vijesti mogu podijeliti gotovo sve informacije sa svojom publikom bez činjeničnih zaštitnih mjera kojima su tradicionalni medijski izvori obvezani. Povijesno gledano, tim političkim glasovima nedostajala je platforma za dosezanje široke javnosti.
Riješenje problema -- riješi se televizora!

Izradite web-stranice besplatno! Ova web stranica napravljena je uz pomoć Webnode. Kreirajte svoju vlastitu web stranicu besplatno još danas! Započeti